Červený trpaslík včetně Kochanské

S ROZJETÝM SERIÁLEM MUSELI Grant a Naylor vytvořit dalších pět scénářů. Zpočátku se autoři snažili využít hodně sci-fi konceptů, ale bylo jim řečeno, že by měli tento prvek zmírnit a místo toho se soustředit na komedii postav. Příkladem toho byla druhá epizoda, scénář, který se točil kolem fantasy konceptu Rimmera, který ukradl část Listerova těla, aby si mohl vytvořit novou fyzickou podobu, kterou by obýval. Třetí scénář, Rovnováha sil, byl navržen tak, aby prozkoumal, jak by Rimmer mohl vykonávat moc nad Listerem bez jeho hmatových schopností, a také aby kontrapunktoval Listerovu osamělost flashbacky z doby před katastrofou. Většina scénáře tak vznikla velmi podobně jako standardní sitcomová zápletka, s níž se Naylor necítil spokojen.
         Čekání na Boha umožnilo větší komplexnost a koncepci, protože autoři zkoumali náboženskou satiru – vtip spočívá v tom, že Lister, největší ateista, se ukáže být Cloisterem, Bohem kočičího lidu. Dílčí zápletkou seriálu byla první fáze Rimmerovy posedlosti setkáním s mimozemšťany, která je paralelou k obecné potřebě víry, jež vytváří náboženství. Nejambicióznější scénář z celé série, Ozvěny budoucnosti, se s komedií o zkreslení času vypořádal přímo. Byl to scénář nejobtížnější na dokončení; scénáristé museli nakreslit spoustu diagramů, aby měli přehled o mechanice času… a zároveň zahrnout obecné komediální prvky, jako jsou Rimmerovy bizarní účesy. Bye byl k tomuto scénáři velmi skeptický, když ho poprvé četl. Sezónu uzavíral díl Sebevědomí & Mindrák, v němž by Lister usiloval o návrat Kochanské jako hologramu, který by nahradil Rimmera. Tento scénář si vzal jako výchozí bod sitkomové schéma jedné nemocné postavy a rozvětvil se do zkoumání extrémů Listerovy psychiky; původně bylo mnohem více materiálu pro Listerovu paranoiu, který se vydal na cestu aranžování neštěstí pro Posledního člověka.
         Když se podíval na návrhy scénáristů, Bye jim naznačil, co bude a co nebude možné v rámci dvoudenního natáčení; seriál neměl mít téměř žádné předtáčení nebo práci mimo vysílání, ale producent byl odhodlán co nejvíce využít možnosti videoefektů, jako je CSO, zpětný záběr a mixing.
         Obsazení čtyř hlavních rolí trvalo tři měsíce a postarala se o něj společnost PJP, kterou zastupovaly firmy Jackson, Bye, Naylor a Grant. Jako první byl obsazen Norman Lovett, kterému bylo navrženo, aby se zúčastnil konkurzu na Rimmera. Lovett začal dělat standup ve svých třiceti letech v hospodě a své výstupy s pomalým rozjezdem rozvinul v Comedy Store; v televizi se poprvé prosadil jako manažer pořadu Don’t Miss Wax na Channel 4, kde spolupracoval s Jacksonem a Byeem. Grant a Naylor se pro něj okamžitě nadchli, ale měli pocit, že by byl lepší jako Holly, který by změnil i pohlaví počítačového hlasu. Lovettovi se nechtělo být pouhým dabérem, ale roli přijal jako zdroj zaměstnání.
         Dalším obsazeným byl tanečník Danny John-Jules, kterého si Jackson pamatoval z muzikálu Three of a Kind i z muzikálu v Albany Empire; nonšalantní John-Jules byl prvním, kdo se zúčastnil konkurzu na roli Kocoura – na který přišel s hodinovým zpožděním – a přišel oblečený v šmrncovním černém obleku, který odpovídal jeho představám o postavě. John-Jules vycházel při ztvárnění Kocoura z postavy ve stylu Jamese Browna, kterého v muzikálu Time dubloval Clinton Dereks-Carroll; pohyboval se jako Richard Prior a rysy chování své postavy rozvíjel po přečtení knihy Desmonda Morrise Catwatching. Jackson však poslal scénář pilotního dílu také Craigu Charlesovi, aby se k postavě Kocoura vyjádřil, ačkoli po dalším přemýšlení se výkonný ředitel rozhodl, že Charlesův vtip a živelnost by mohly být pro Listera účinnější, když se zúčastnil konkurzu vedle takových herců jako David Gillespie a Robert Bathurst. Charles byl nakonec vybrán; liverpudský básník se objevil v thrilleru BBC The Marksman, ale byl známý především díky účinkování v pořadech jako Saturday Night Live a Loose Ends na Rádiu 4.
         Zbývalo obsadit Rimmera, kde se o roli ucházeli Alfred Molina a Alan Rickman (který měl zájem i o Listera) a Lee Cornes (který se rozehrával v seriálu The Young Ones); David Baddiel a Hugh Laurie se o roli v seriálu také ucházeli. Rimmerovu roli získal Chris Barrie, který od února 1982 dělal v Comedy Store výstupy s imitacemi. Od té doby Barrie pracoval na seriálech Jasper Carrott Election Special a Spitting Image. Barrie se zúčastnil konkurzu na roli Listera i Rimmera, ale domníval se, že roli Listera získal Nick Wilton. Jackson při obsazování věděl, že nejde jen o to obsadit nejlepšího Listera a Rimmera, ale o dvojici, která bude fungovat společně; Barrie a Charles tak byli ideální kombinací.
         Stálé obsazení tak tvořili básník, imitátor, standup komik a tanečník. Tito čtyři byli v podstatě neznámí televizní herci a bylo navrženo, aby byla oslovena velká jména komediální scény BBC – například Mel Smith nebo Ronnie Barker – aby se stali dalšími členy štábu v první epizodě. Diváci by předpokládali, že tyto hvězdy jsou středem seriálu – a pak by se divili, když by všechna velká jména byla vymazána. V plánu bylo, že Červený trpaslík bude mít od začátku dvě sezóny, protože BBC ráda podporovala a rozvíjela nové komediální seriály, které se nemusely u diváků hned uchytit. Díky tomu, že scénáristé mysleli dopředu, mohli do scénářů zasadit různé prvky, které se měly později rozvinout – například Listerovi dva synové v Ozvěnách budoucnosti a románek s Kochanskou.

VÝTVARNÍKEM SPECIÁLNÍCH EFEKTŮ se stal Peter Wragg, jehož kariéra sahala až k práci na seriálech jako Thunderbirds, a Jackson věděl, že je tou správnou osobou, která se postará o důležité modelové záběry Červeného trpaslíka. Wragg postavil od základů osm stop dlouhý model lodi, jak o tom diskutoval se scenáristy; plavidlo mělo na přídi beranidlo na sběr trosek a dopadající meteority nyní vypadaly jako součást jeho trupu. Práce na modelech vizuálních efektů pro seriál se prováděly na 35mm filmu v Peerlesss Model Studios v Covent Garden v posledním lednovém týdnu roku 1987 a další práce na prachové bouři pro Sebevědomí a Mindrák v druhém únorovém týdnu; to zahrnovalo titulkovou sekvenci, kde byl do modelu zpětně promítnut film, na němž Charles ve skafandru maluje písmeno „F“ na trup lodi.
         Produkce trvala šest týdnů a představení se zkoušelo čtyři dny v londýnské zkušebně BBC v Actonu, poté tým odjel na dva dny do Manchesteru, kde se nahrávalo. V únoru 1987 začaly zkoušky pilotního scénáře, nyní nazvaného Konec, v němž si Kochanskou zahrála Alexandra Piggová z Brookside a z Dopisu Brežněvovi. Bohužel dva dny po začátku zkoušek vyhlásili elektrikáři BBC stávku a dvoudenní nahrávání muselo být přerušeno. Herci začali zkoušet druhý díl následující týden v domnění, že Konec bude možné přeložit na pozdější termín, ale vzhledem k pokračující stávce bylo i toto natáčení zrušeno. Nakonec se zdálo, že nahrávání seriálu bude muset být odloženo, dokud se neuvolní volná místa. Nyní bylo jasné, že seriál nestihne plánované datum vysílání v podzimní sezóně BBC2. S poslední nepřízní osudu se zdálo, že nad seriálem visí černý mrak.
         Nahrávání se zpozdilo o šest měsíců a v létě Grant a Naylor využili příležitosti a vypustili původní druhou epizodu a vytvořili nový závěrečný díl. Tím byl Já na druhou, který – od samého počátku – měl být složitý na nahrávání. Jackson doporučil, aby byly zařazeny pouze dvě scény zahrnující oba Rimmery, protože jejich natáčení by bylo časově náročné, ale Grant a Naylor natáhli limit až na tři. Omyl ohledně polévky gaspacho, kterou Rimmer podával studenou, vycházel ze zkušenosti, kterou si Grant vybavil při jídle v zasedací místnosti Thames Television, kde byl podobně zmaten. Jedním z cílů tohoto závěrečného scénáře bylo vyvolat v divácích větší sympatie k Rimmerovi.
         Nakonec bylo natáčení seriálu přeloženo na podzim, aby se mohl vysílat na jaře 1988. Změna termínu však znamenala, že různí herci již nebyli k dispozici. V díle Konec nahradila Piggovou v roli Kochanské Clare Groganová – zpěvačka skupiny Altered Images a představitelka jedné z hlavních rolí v seriálu Gregory’s Girl, a byla uváděna jako C. P. Groganová, protože společnost Equity již měla na kontě Claire Groganovou. Obdobně George McIntyra měl hrát původně Australana Nicka Maloneyho. Americký herec Mac McDonald si ponechal roli velitele lodi, kapitána Hollistera, a spolupracoval s Barriem a Lovettem v Comedy Store.
         První nahrávací den každého pořadu se předem nahrály technicky složité scény s CSO nebo efekty rozdělené obrazovky, které nebylo možné natočit ‚naživo‘, a tyto sekvence se pak následující večer přehrály divákům, když se postupně odehrával zbytek epizody. Konec se natáčel nejprve se zkouškami, které začaly v úterý 22. září 1987 a vedly k dvoudennímu natáčení ve studiu A v New Broadcasting House. V sobotu 26. září se mezi 19:30 a 22:00 natáčela McIntyrova uvítací párty, protože se jednalo o dlouhou scénu se spoustou komparzistů. Grant a Naylor byli zklamáni fádními šedými kulisami Červeného trpaslíka s červenými plastovými židlemi – které se tým snažil zakrýt barevnými bundami; vzhled, který si představovali, připomínal spíše low tech ponorku.
         Následujícího dne, mezi 14.30 a 18.00 hodinou, kdy pokračovaly kamerové zkoušky, probíhalo další vkládané nahrávání prvků CSO. Hlavní divácké nahrávání pak probíhalo mezi 19:30 a 22:00. Publikum na prvních představeních nebylo příliš početné, Naylor na nahrávání téměř sháněl lidi z místních hospod. Rozcvičku pro pořad prováděl Tony Hawks, kterého Bye oslovil s nabídkou práce, když dělal komika v londýnském komediálním klubu Jongleurs; byla to první taková práce, kterou Hawks přijal. Mezi jednotlivými záběry se Charles objevoval také jako vtipálek, který bavil poměrně malé publikum.

NESPOKOJENI S Koncem, Grant a Naylor doufali, že Rovnováha sil bude přijato lépe, protože to byl druh scénáře, který si BBC oblíbila. Předtočená nahrávka na Rovnováze sil se týkala scén z diskotéky (k nimž hráli Fakin od Motor City Diva a John-Jules), krátké scény v lodním kině (kde byl ve skutečnosti westernový film Robíků aneb Jak Sam Colt změnil Ameriku, vydání Timewatch promítané v prosinci 1986, doprovázené melodií Green Bluegrass), kuchaře v Listerově zkouškovém videu, některých scén z chodby a Rimmera ‚převlékajícího se‘ ve spací kajutě – a také hlasu záchodu. Žvejkala hrál Rupert Bates, bývalý asistent na patře a Byeův přítel, který se objevil ve filmu The Young Ones.  Studiové nahrávání v neděli 4. října si vyžádalo první z pravidelných vysvětlení formátu pořadu divákům, které zabralo 10 minut Hawksovy rozcvičky.
         Jedním z prvků Čekání na Boha, který se Byovi obzvlášť líbil, byl Listerův mluvící toustovač posedlý chlebem; ve třetí a čtvrté epizodě ho měl namluvit John Lenahan, kterého si Bye původně objednal jako zahřívače pro opuštěné nahrávky. Byl to také první pořad, v němž se skutečně využili robíci, dvě rádiem řízené rekvizity, které sestrojil Wragg – jedna z nich se ve studiu rozbila a během nahrávání začala útočit na Barrieho kolena.
         V sobotu se před natáčením natáčel Lister v potrubí a scény Kocoura v kostele. Když Lister vstoupil do kostela, byla použita hudba Toccata a fuga D moll J. S. Bacha, kterou ve winchesterské katedrále provedl Martin Neary. Kromě toho byla pro Já na druhou předem nahrána flashbacková sekvence Rimmerovy smrti v řídicí místnosti, v níž si McDonald zopakoval svou roli Hollistera. Tato scéna výbuchu byla jednodušší, než se plánovalo, protože štábu došel čas na nahrávání; byl použit vzduchový minomet a Barrie byl tažen dozadu na laně.
         Hawks se opět postarali o rozehřátí při nahrávání v neděli 11. září, kdy diváci poprvé viděli Lovettovu roli Hollyho. Po natočení dvou epizod byly vyslyšeny Lovettovy stížnosti, že Holly by měl mít i vizuální podobu, aby se využilo jeho zavalitého vzhledu, a od nynějška se Holly objevoval ve vizi s Lovettem oblečeným do černého polonahého trička a snímaný na černém pozadí, aby zůstala jen jeho vznášející se hlava. Jeho rysy pak byly elektronicky zpracovány, aby vypadal méně jako člověk.
         Další epizoda, Ozvěny budoucnosti, se brzy stala Barrieho nejoblíbenější epizodou, přestože byla v polovině sezóny pohřbena. Díl byl náročný na zkoušení, dva dny byly věnovány převážně složité scéně, kdy se Lister dvakrát setká s Rimmerem v řídicí místnosti. Jak se však ukázalo, jednalo se o první představení, které se setkalo se silnou pozitivní reakcí publika. Předtáčení v sobotu 17. a v neděli 18. března na Ozvěny budoucnosti zahrnovalo scény se zestárlým Listerem, záběry s Listerem držícím obě děti (které obě zvracely a pomočily Charlese), Rimmera a Hollyho v učebně a scénu v řídící místnosti s oběma Rimmery; kromě toho Lovett nahrál nějaký materiál jako Holly pro Čekání na Boha.
         K hereckému obsazení Sebevědomí a Mindrák se připojil Craig Ferguson, Charlesův starý přítel, který si pro roli Listerova přehnaného sebevědomí nechal na zuby přidat světélkující barvu. Pro Sebevědomí a Mindrák se předtáčení zaměřilo na exteriér lodi, materiál s rozdělenou obrazovkou obou Rimmerů, vybuchujícího starostu a rybí déšť (který strašně páchl a při němž Jackson dokazoval studiovým divákům, že během hlavního natáčení nebyl poškozen žádný z akvarijních živočichů) a Rimmera na lékařském oddělení. Granta obzvlášť potěšil zánik postavy Sebevědomí, scény, které bylo dosaženo nafouknutím a výbuchem atrapy skafandru vedle Charlese. Na hlavní nahrávce se soptící romantický film, který se Lister pokoušel sledovat, skládal z 16mm materiálu dodaného společností World Background s hudbou Catherine od Dicka Waltera.KVŮLI SLOŽITOSTI scénáře se pro Já na druhou na Halloweenu hodně nahrávalo – šlo o všechny scény s oběma Rimmery dohromady, hlasový doprovod reklamy na indickou restauraci v kině (obstaral Hawks za doprovodu Sari Keitha Prowse), nepravidelné nárazy rekvizit na zeď a scénu s rozbitým Medicompem pro Sebevědomí a Mindrák. Pro Barrieho byla tato epizoda naprosto vzrušující, zejména sekvence s rozdělenou obrazovkou, kdy musel reagovat na své dřívější vystoupení, které viděl na monitoru. Filmem v kině byl kreslený film Mugs Murphy, speciálně animovaný na 16mm filmu grafickým oddělením BBC, přičemž Grant a Naylor navrhli, aby byl Mugs jako Listerova oblíbená kreslená postavička pravidelně fixován; hudba k filmu byla Getting the Run-a-round od skupiny Hedgehoppers, přičemž hudba v kině hraná před celovečerním filmem byla Dancing On Ice. Závěrečná epizoda byla natočena před publikem v neděli 1. listopadu po zahřívacím vystoupení The Panic Brothers (Richard Morton a Reg Meuross) s vložkami druhého Rimmera pro scény v Listerově ubikaci, které byly předtočeny odpoledne; jednalo se o první epizodu, v níž se Holly objevil v kulisách Palubní místnosti.
         Následující týden se předělávaly různé dřívější scény, často za účelem vložení Lovettovy tváře do již natočených sekvencí – v prvních záběrech se Lister a Rimmer při oslovení Hollyho dívají do stropu, místo aby stáli čelem k obrazovce jako v pozdějších epizodách. V epizodě Konec byla také znovu nahrána závěrečná scéna; sekvence s Listerem, který vystřeluje popel svých mrtvých kolegů z posádky do vesmíru, byla shledána neúčinnou, a tak byly znovu nahrány úvodní scény s Kocourem a materiál ‚Všichni jsou mrtví, Dave‘ (tentokrát bez hromady prachu) spolu s úvodní scénou a některými materiály z kajuty. Smuteční řeč, kterou Rimmer složil sám pro sebe – včetně jeho umění ‚vystrkovat lokty‘ – nebyla znovu nahrána.
         Další úpravy ve střižně zahrnovaly Listerovo povídání s Kochanskou v Konec; část Listerova chlastání s kamarády na diskotéce, přípravu na kuchařskou zkoušku a setkání s Rimmerem v Kochanské těle v Rovnováze sil; části Rimmerovy řeči o víře v mimozemšťany v Čekání na Boha; Kocoura diskutujícího o Listerových alter-egách v Sebevědomí a Mindrák; a z Já na druhou Listerovu žádost, aby se k němu Kocour nastěhoval, a materiál, kde se oba Rimmerové hádají v kině.
         Protože byly Ozvěny budoucnosti přijaty velmi vřele, byly posunuty na druhou epizodu po epizodě Konec, která byla podle autorů stále poměrně slabá.
         Tým byl velmi potěšen počáteční sledovaností kolem pěti milionů diváků a vysokým umístěním v žebříčcích BBC2, která se objevila 15. února 1988 ve 21:00. Důležitý byl také fakt, že diváci si seriál velmi pochvalovali, protože v následujících týdnech se počet diváků snížil o dva miliony a Červený trpaslík se bez větších fanfár stáhl z vysílacího schématu. V polovině dubna však listy v Radio Times označily pořad za ‚svěží a inspirativní‘, prohlásily, že postavy jsou ‚vynikající kombinací‘, a požadovaly ‚dejte nám víc‘. Příznivci byli potěšeni, když Peter Ridsdale-Scott potvrdil, že Paul Jackson a jeho tým „již připravují druhou řadu, která bude dokončena na podzim tohoto roku“. Začátkem května už chlapci z Trpaslíka usilovně pracovali v lomech a na plážích severního Walesu na ještě propracovanějším souboru neštěstí v časoprostoru…

Článek pro TV Zone Issue

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..